50 latek od pierwszego lotu Concorde'a. Marzenia i polityka przegrały z ekonomią

Dom - Technologie - 50 latek od pierwszego lotu Concorde'a. Marzenia i polityka przegrały z ekonomią

12.07.2019-607 widoki -Technologie

Concorde - pierwszy lot po 1969 roku, historia, ciekawostki

Concorde, mityczny i rewolucyjny samolot pasażerski, po raz pierwszy wzbił się w powietrze dwa marca 1969 roku. Po 50 latach od tego wydarzenia jest już jedynie historią i inspiracją gwoli naśladowców, którzy ponownie pragną pokonać barierę dźwięku w lotach pasażerskich i radykalnie skrócić czas podróży lotniczych po świecie.

2 marca 1969 roku był początkiem ery Concorde'a. Owego dnia przeprowadzono oblot samolotu, a niecałe siedem miesięcy później - próbę naddźwiękową. Do produkcji Concorde wszedł w 1973 roku, natomiast pierwszy rozkładowy lot zrobił trzy lata później a mianowicie z Londynu w barwach British Airways i z Paryża w malowaniu Air France.

Concorde'a produkowano do 1979 roku. Powstało łącznie 20 maszyn, z czego do obsługi lotów wykorzystywano 14 samolotów. Ostatni wycofano ze służby w 2003 roku.

Foto: SSPL / Getty Images Concorde

Concorde po liczbach

Concorde mierzył ponad 62 metry długości i ponad 25 metrów rozpiętości skrzydeł. Pod nimi zamontowano cztery turboodrzutowe silniki produkcji Rolls-Royce'a. Dzięki nim osiągał maksymalną prędkość przelotową 2160 km/h. Latał na wysokości ponad 18 km, gdzie przez okno można było obecnie zaobserwować krzywiznę kuli ziemskiej.

Dla porównania, nowoczesne pasażerskie odrzutowce latają spośród maksymalną prędkością ponad 900 km na wysokości przelotowej 13 km.

Foto: Maciej Zieliński / PAP/zdjęcia

Na pokładzie Concorde'a. Prestiż nad Atlantykiem

Foto: Jim Sugar / Getty Images Homar w obiad w czasie rejsu? Tak, na pokładzie Concorde'a

Concorde na pokład zabierał do 100 pasażerów. Fotele zamontowano w układzie 2+2, co oznaczało niedostatek środkowych rzędów. Samolot ów był synonimem prestiżu.

Załogę naddźwiękowego samolotu stanowiło dwóch pilotów, inżynier pokładowy i 6 stewardów jak i również stewardes.

Concorde trasę między Nowym Jorkiem jak i również Londynem pokonywał w trzech, 5 godziny, czyli na temat połowę krócej niż absorbuje to tradycyjnym odrzutowcom pasażerskim. Okazjonalnie Concorde'y pokazywały się też na innych trasach, a pierwsze rejsy wykonały między Londynem i Bahrajnem oraz Paryżem i Rio de Janeiro.

Okazało się jednak, że generowany przez naddźwiękowy samolot wrzask na ziemi, skutkował dodatkowymi zakazami przelotu nad terytoriami lądowymi, m. in. ponad Malezją, co zablokowało trasę Londyn-Singapur po zaledwie trzech rejsach powrotnych.

Gdy Concorde przekroczył barierę dźwięku, za samolotem niósł się grom dźwiękowy, odbierany na ziemi jako huk. Zatem trasy przelotu Concorde'a rozpoczyto planować i przeprojektowywać faktycznie, by samolot jak największa liczba ludzi czasu spędzał nad wodami.

Związane z