Jak zasnąć szybko jak i również bezproblemowo? Oto 12 wskazówek

Dom - Rozwoj osobisty - Jak zasnąć szybko jak i również bezproblemowo? Oto 12 wskazówek

25.06.2019-947 widoki -Rozwoj osobisty

Bezsenność - jak ją zwalczyć

Spanie dla wielu jest najprostszą czynnością (a raczej bezczynnością) świata, jednak nie każdy zasypia moment po tym, jak przyłoży głowę do poduszki. Nawyk sprawdzania powiadomień w telefonie tuż przed snem, nienaturalne światło, które sączy się przez okno do alkowy i głowa, w której to aż huczy od sądzi związanych z pracą – to wszystko sprawia, iż wielu z nas dzierży problemy z zaśnięciem.

Tymczasem bezsenność i przerywany, płytki sen, zwłaszcza wówczas, gdy jesteśmy zestresowani, nie tylko obniżają naszą wydajność, ale zwłaszcza źle oddziaływają na zdrowie – cielesne i psychiczne.

Oto kilkanaście faktów, potwierdzonych naukowo, które mogą pomóc po spokojnym i bezproblemowym zasypianiu:

1. Zgaś światła. Wszystkie

To niby oczywiste. Wówczas gdy kładziemy się spać, wyłączamy górne światło i każde lampy. A co z migającym światłem z routera, czerwonym ostrym światełkiem telewizora czy tym, które wydobywa się z ładującego się power banka? One także potrafią utrudniać zaśnięcie. Warto nie zapominać, że jasne światło, niebieskawe, czyli takie, które emitują smartfony (bez włączonej możności nocnej), to dla mózgu sygnał, że nadal wydaje się być dzień. Takie światło blokuje wydzielanie melatoniny – hormonu ściśle związanego z naszym biologicznym zegarem.

Naukowcy z Harvard Medical School radzą, by wieczorem używać przytłumionego, czerwonego światła, natomiast w ciągu dnia spędzać czas w pomieszczeniach jasno oświetlonych, by uregulować nasz wewnętrzny zegar.

2. Odłóż telefon

To rada powtarzana do odwiedzenia znudzenia. Tymczasem wciąż niesłychanie wielu z nas jest poddawana pokusie i sprawdza media społecznościowe czy służbowego e-maila tuż przed snem. Tłumaczymy sobie, że wówczas tylko moment, a prócz tym mamy włączony "bezpieczny" tryb nocny.

Pojawiło się już mnóstwo badań, które jednoznacznie potwierdzają, iż patrzenie w ekran telefonu, tabletu czy telewizora, kiedy leżymy już pod kołdrą, jest bardzo, jednak to bardzo złym pomysłem. Jeśli chcesz zasypiać bez problemu – trzymaj się wraz z daleka od ekranów.

3. Odłóż kubek z kawą

Kawa przegania senność o poranku i w ciągu miesiąca, ale może być również powodem bezsenności. Kofeina odziałuje na poziom melatoniny, co sprawia, że zasypianie obstaje dłużej, i skraca długość snu – nawet wówczas, gdy nie pijemy cherbaty wieczorem.

4. Napój alkoholowy też nie pomaga

Wokół przedmiotu alkoholu i snu narosło sporo mitów. Narodowy Instytut Zdrowia w USA przeprowadził wiele badań na temat wpływu procentów na sen i jednoznacznie stwierdził, iż ten wpływ jest niesłychanie negatywny. To, jak trunek wpływa na organizm, wówczas oczywiście sprawa indywidualna. Jednak większość badań wskazuje, że nawet niewielka ilość sprawia, że zasypiamy dłużej, śpimy gorzej i krócej. U niektórych alkohol wypity wieczorem, przed snem, może przynosić nawet problemy z tak zwane. bezdechem.

5. To z kim śpisz także jest ważne

Badacze nadal ryzykują dociec, w jaki strategia sypiają pary i który ma to wpływ w ich sen, samopoczucie jak i również zdrowie. Ale jedno wydaje się pewne: osoby, które będą ze sobą szczęśliwe, sypiają lepiej.

6. Stwórz rytuał przed snem

Wiemy obecnie, że nawyki odgrywają dużą rolę w naszym dziennym życiu, więc nie miało dziwić, że wpływają także na sen. Wielu lekarzy radzi, by stworzyć więc sobie rytuał przed położeniem się do łóżka, jakiego będziemy się trzymać. Na razie nie istnieje zbyt dużej liczby badań odnośnie wpływu takiego rytuału na dorosłych, lecz są takie, które uznają pozytywny wpływ na najmłodszych.

7. Ogrzej nogi i ręce

Badania wskazują, hdy jeśli położymy w stopach lub obejmiemy rękoma flaszkę z ciepłą wodą, zaśniemy szybciej. Ale jeśli wizja obejmowania butelki nie przypadła ci do gustu, w zamian niej można po prostu położyć się do łoża w skarpetkach. To jednak również sprawa indywidualna - są tacy, którzy owego nie znoszą. Nieważny wydaje się być sposób, istotne, by stopy i ręce były ogrzane.

8. Weź ciepłą kąpiel

Ciepła kąpiel wspomaga nas się zrelaksować. Po niej swobodniej zasnąć, a i sen jest głębszy.

9. Przed snem myśl o przyjemnych rzeczach

Wiele osób cierpiących na bezsenność narzeka, hdy nie mogą zasnąć za pośrednictwem męczące myśli lub wizje. Badania pokazały, że przywoływanie przyjemnych obrazów, gdy w tej chwili leżymy w łóżku, daje spokój i pomaga zasypiać. Na rynku są w tej chwili aplikacje, które pomagają odnaleźć ten spokój. Jedną z nich przygotowuje polski startup DreamJay.

10. Posłuchaj muzyki

Oczywiście rodzaj muzyki wydaje się ważny. Jedne z testowań wskazują, że studenci, którzy słuchali muzyki klasycznej, swobodniej się relaksowali i spali lepiej. Podczas gdy ci, którzy słuchali audiobooków lub niczego nie słuchali, nie odczuwali żadnej modyfikacje. Jest grupa ludzi, jakiej słuchanie wyciszającej, relaksującej muzyki, choć niekoniecznie klasycznej, owocuje w zasypianiu.

11. Niech sypialnia pachnie lawendą

Badanie nad osobami, które śpią bezproblemowo, pokazało, że woń lawendy pomaga młodym kobietom i mężczyznom spać wnikliwiej i budzić się wyspanym. Co ciekawe, sen kobiet i mężczyzn, śpiących w pomieszczeniu pachnącym lawendą, różnił się, ale obie ekipy odczuwały pozytywny wpływ tegoż zapachu.

12. Przeczytaj się, co na twoich potrzeb działa

Zauważyłeś/aś zapewne, że wiele punktów tej listy tyczy się relaksu i stworzenia warunków, sprzyjających zdrowemu, głębokiemu wypoczynkowi. Ale jak już wspomnieliśmy – sen i to, co na niego oddziałuje, to kwestia indywidualna. Przykładem jest spanie w skarpetkach, nie każdy lubi także zapach lawendy. Rady odnoszące się do światła, kawy czy trunków alkoholowych dotyczą wszystkich, ale pozostałe mogą działać na pewną grupę osób, a na inną nie. Warto dlatego znaleźć własne sposoby w zrelaksowanie się przed snem, sprawdzić co na naszą firmę działa, a czego unikać - i trzymać się tego.

15 dziwnych nocnych nawyków osób, które osiągnęły sukces

Nawyki, które nokautują twoją zdolność produkcyjna

Tagi: zdrowie spanie Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze istnieją prywatnymi opiniami Użytkowników. By zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Przepis i zasady obowiązujące dzięki Facebooku znajdują się u dołu adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na nadal gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się wraz z złożeniem PIT, może uniknąć kary. Wystarczy czynny żal

AUTOPROMOCJI Skraj bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker usiłuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Stwórca Altus TFI usłyszał oryginalne zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku i kilkunastu pracowników. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie

Związane z