Temat: Motoryzacja

Dom - Moto - Temat: Motoryzacja

16.06.2019-987 widoki -Moto

Adrian Furgalski o samochodach elektrycznych w Polsce  Moto

  • Duży ruch po autosalonach. Te marki wybierano najczęściej
  • Zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Wydaje się być propozycja ministerstwa
  • GDDKiA zrywa umowy z Włochami. Dysponowali budować fragmenty A1 i S3
  • Surowe kary zbyt cofanie licznika. Prezydent podpisał ustawę
  • Z Trójmiasta do odwiedzenia granicy z Czechami przy pięć godzin. Jest porozumienie na ostatni odcinek A1

Realną zachętą do odwiedzenia tego, by Polacy kupili samochody elektryczne, byłaby dopłata w wysokości około trzydzieści tysięcy złotych - mniema szef Zespołu Doradców Ekonomicznych TOR Adrian Furgalski. Firma przedstawiła we wtorek referat na temat elektromobilności w Naszym narodzie.

Zdaniem autorów referatu zaprezentowanego na konferencji prasowej, elektromobilność na terytorium polski rozwinie się przed wszystkim w transporcie publicznym, a dopiero następnie - i to obok wprowadzeniu systemu zachęt a mianowicie wśród klientów indywidualnych.

Choć - jak wyliczyli - potencjalnych klientów wydaje się być w Polsce 3, 5 mln (to gospodarstw domowe, które mają dwa samochody), to rozwój tego sektorze może być zahamowany za pośrednictwem brak zachęt, które zrównają koszt zakupu takich pojazdów i koszt ich wykorzystywania.

W marcu br. rząd przyjął Plan Wzrostu Elektromobilności w Polsce. Ustanawia on, że w 2025 r. po polskich trasach będzie jeździło 1 mln aut elektrycznych, co - wedle wyliczeń Ministerstwa Ciepła - stworzy popyt w 4, 3 terawatogodzinę energii elektrycznej rocznie. Na koniec kwietnia 2017 r. opublikowano projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Wysokie koszty

Dopłacą do produkcji energii w domu? "Nie chcemy, by energetyka bazowała tylko na węglu"

Eksperci TOR uważają, że zaproponowane w projekcie ustawy zachęty w postaci korzystania z bus pasów, bezpłatnych parkingów czy zwolnienia z akcyzy i szybsza amortyzacja tego rodzaju pojazdów będą niewystarczające, by zachęcić Polaków do nabywania aut elektrycznych.

Według wyliczeń Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL), koszt zakupu auta z silnikiem spalinowym wynosi obecnie ok. 55 tys. zł, a samochodu elektrycznego - 104 tys. EFL wyliczył, że koszty wykorzystywania takiego samochodu nadal istnieją wyższe o ok. 28 proc. w stosunku do samochodu spalinowego.

- Elektromobilność według prostu musi się opłacać - powiedział obecny dzięki konferencji wiceprezes EFL Radosław Woźniak.

Inne kraje

Jak wskazali autorzy raportu, zbyt samochodów elektrycznych najbardziej wstaje tam, gdzie dopłaty bezpośrednie do ich zakupu będą najwyższe - np. w Norwegii, Francji czy AMERYCE. Jako dowód, jak ten rodzaj wsparcia działa w rozwój rynku, podali przykład Danii, w której zbyt "elektryków" spadła o 61 proc. po tym, jak na przykład - ze względu w sytuację budżetu w 2015 r. - ograniczono subsydia.

Zdaniem autorów referatu, subsydiowanie to kwestia tylko kilku lat, bo wraz z względu na rozwój technologiczny samochody elektryczne staną się konkurencyjne cenowo ze spalinowymi.

Cena modelu ID, który Volkswagen chce wypuścić na rynek w 2020 r., będzie porównywalna z ceną golfa z silnikiem wysokoprężnym. Przy zasięgu 600 km naładowanie ID w stacji szybkiego ładowania dzierży zająć 30 minut - rzekł rzecznik polskiego VW Tomasz Tonder.

Transport publiczny

Największy problem aut elektrycznych może zniknąć. "Przełom w motoryzacji"

TOR przekonuje w swym raporcie, że szybszy rozwój elektromobilności w przewozie publicznym niż indywidualnym zostanie wynikał m. in. spośród tego, że autobusy mają stałe trasy, więc prościej niż w przypadku transportu indywidualnego będzie można wdrożyć tu kompleksowe rozwiązania komunikacyjne.

Jak zauważyli przedstawiciele TOR-u, przy rządowym programie e-bus uczestnictwo zadeklarowało 45 miast i gmin, eksploatujących obecnie 5530 autobusów (tj. 48 proc. taboru w Polsce). Skala planowanych zakupów sięga od momentu kilku pojazdów w małych gminach do 120 przy Warszawie.

Zdaniem profesjonalistów TOR w 2020 r. autobusy elektryczne będą stanowiły 7 proc. całej floty tych pojazdów w Naszym kraju.

Związane z