Samoloty z brakiem pilotów? Szwajcarski bank policzył, ile zaoszczędziłyby linie lotnicze

Dom - Finanse - Samoloty z brakiem pilotów? Szwajcarski bank policzył, ile zaoszczędziłyby linie lotnicze

23.06.2019-738 widoki -Finanse

Autonomiczne samoloty - oszczędności na rzecz linii lotniczych

Autonomiczne samoloty pasażerskie, czyli bez pilotów za sterami, mogłyby przynieść liniom lotniczym ogromne oszczędności. Szwajcarski bank UBS oszacował je dzięki 35 mld dol. rocznie. Problem jednak w naszym, że ponad połowa przebadanych przez bank pasażerów, odmówiłaby wejścia na pokład takiego samolotu.

Najbardziej istotną pozycją w rachunku UBS wydaje się brak wynagrodzeń pilotów a mianowicie to aż 31 mld dol. oszczędności rocznie. Następne 3 mld dol. wszystkich roku pochłania koszt ćwiczeń pilotów, 1 mld dol. linie mogłyby zaoszczędzić dzięki niższemu zużyciu paliwa.

Bank wyliczył, że przy całkowitej eliminacji fizycznej egzystencji pilotów w kokpicie, Lufthansa mogłaby zwiększyć zysk o 25 proc. , Ryanair o 29 proc., an Air France-KLM i easyJet o ponad 50 proc.

Jeszcze wyższe recenzje UBS ma dla wielkiego rynku lotniczego. Southwest Airlines bez pilotów w kokpicie mogłyby podnieść zysk na temat 63 proc., Deltan Airlines - o 77 proc., United - o 97 proc., a American Airlines - o 101 proc.

To zaś mogłoby przełożyć się na spadek cen biletów - przy Europie o 4 proc., a w USA na temat 11 proc.

Piloci nie znikną z miesiąca na dzień

Bank UBS przy swoim raporcie zaznacza, hdy choć dziś automatyczny pilot potrafi nawet wystartować i wylądować, obecność kapitana jak i również pierwszego oficera w kokpicie wciąż jest niezbędna. "Spodziewamy się jednak, że w niedalekiej przyszłości loty pozostaną mogły odbywać się bez pilotów, albo ich liczba zostanie ograniczona do jednego" - czytamy.

Zobacz też: Rewolucja w lataniu? "Jeszcze nie teraz"

UBS zaznacza, że już dziś testowane są automatyczne wieże kontroli lotów, po perspektywie kilku lat na niebie pojawią się autonomiczne latające taksówki i malutkie samoloty. Jeszcze przed 2030 rokiem bez pilotów miałyby polecieć samoloty cargo, potem biznesowe odrzutowce i helikoptery. Szwajcarski bank szacuje, że około 2040 roku przyjdzie czas na samoloty pasażerskie ze zmniejszoną obsadą przy kokpicie.

Z transportu firma Thales, produkująca m. in. elektronikę dla lotnictwa, prognozuje, że niespełna dekadę później w niebo wzbije się pierwszy pasażerski aeroplan z pustym kokpitem.

Pasażerowie chcą pilotów w kokpicie

UBS przeprowadził badanie wśród około 8 tys. ankietowanych. Wynika z niego, iż 54 proc. z wymienionych nie weszłoby na powłoka autonomicznego samolotu, nawet gdyby wiązało się to wraz z tańszym biletem. Entuzjastycznie do odwiedzenia takiego rozwiązania podeszło 17 proc. ankietowanych.

UBS zwraca jednak uwagę, hdy najwięcej odpowiedzi negatywnych zauważano w starszych grupach wiekowych, najwięcej pozytywnych zaś przy młodszych generacjach - od czasu 18 do 34 lat.

Foto: Raport UBS Nastawienie do lotu samolotem bez pilotów w kokpicie (jasnym kolorem zaznaczono opinie negatywne, ciemnym - pozytywne)

Analitycy UBS widzą dla pilotów inne zadania a mianowicie ich rolą w coraz to mniejszym stopniu byłoby pilotowanie samolotów, a w większym - optymalizacja i kontrolowanie. Przypomina też, że obecnie raz obsada kokpitu pozostała zredukowana - z kilku do dwóch osón. "We wczesnych latach 80. mechanik pokładowy zniknął z kokpitu DC-9, MD-11 i Boeinga 747, wraz z rozwojem technologii i zmniejszeniem obciążania pilotów" - czytamy.

UBS zwraca też obserwację na możliwy wzrost bezpieczeństwa lotów. Już dziś wycieczka samolotem jawi się jako jeden z najbezpieczniejszych środków transportu. Ryzyko klęski oszacowano na 175 jednostek na miliard pasażerów. Przy raporcie czytamy, że równolegle 15-20 proc. wypadków, do jakich doszło w ostatnich latach, było spowodowane błędami załogi.

Bank zaznacza, że wzrost bezpieczeństwa również przełożyłby się na zalety finansowe dla linii aeronautycznych, tym razem ze powodu na ubezpieczenia. UBS przekazuje, że w latach 2000-2014 wydatki na ubezpieczenia filii lotniczej wzrosły z 576 do 896 mld. dol. rocznie, a jeszcze zanim 2020 rokiem mają przekroczyć bilion dol.

Związane z